בניית קהילה אונליין

הקמה וניהול של קהילה באינטרנט מהווים מהלך ארוך טווח אשר דורש השקעת משאבים רבים לאורך זמן. מתי כדאי להשקיע בבניית קהילה אונליין ובאילו פלטפורמות?

בימים הזויים אלו של משבר הקורונה, ודאי שמעתם כבר על בעלי עסקים שנותרו ללא גישה פיזית ללקוחותיהם ולפתע התחילו להשקיע בשיעורים אונליין, בחלוקת טיפים ובכתיבת פוסטים מאומצת. נראה שבניית קהילה ברשת היא התגלית הגדולה של העסקים נפגעי המשבר, אשר עד כה לא התפנו או לא נחשפו לערוץ שיווקי זה, שכעת הפך לרלוונטי מתמיד.

בנייה וניהול של קהילות באינטרנט מהווה סוגייה שתמיד תפסה מקום של כבוד בכל הקשור לקידום עסקים בעולם הדיגיטלי וגם בקידום אתרים אורגני. ניהול קהילות ברשת משמש כלי עזר משמעותי להשגת מטרות שיווקיות, העברת מסרים ללקוחות הפוטנציאליים, פיתוח תוכן האתר והבאת תנועת גולשים.

מה חשוב לדעת על ניהול קהילה ברשת?

בפוסט זה ננסה להתיחס למספר שאלות הנוגעות לכדאיות ולאופן בו כדאי לגשת לניהול קהילה אונליין:

  1. באילו תנאים שווה להשקיע בבניית קהילה ברשת?
  2. האם לבנות קהילה ששייכת לי או לנצל קהילה קיימת רלוונטית באתר אחר?
  3. היבטים של בניית מותג, פיתוח תוכן וקידום SEO בהקשר של ניהול קהילה
  4. היתרונות והחסרונות של הפלטפורמות השונות לבניית קהילה אונליין

לפניכם וידאו של ראנד פישקין שכהרגלו עושה לנו סדר מופתי, הפעם בעינייני בניית קהילה אינטרנטית. ואני אספר לכם בפוסט זה בעברית את מה שהוא אמר עם קצת תוספות ותובנות שלי.

לפני הכל – שאלת האסטרטגיה

הקמה וניהול של קהילה באינטרנט מהווים מהלך ארוך טווח אשר דורש השקעת משאבים רבים לאורך זמן. יש הנוטים להניח שמדובר במשהו קטן שאפשר לעשות כל יום על הדרך, ואילו בפועל מהר מאוד תגלו שצריך להקצות שעות מרובות לצורך העניין, אולי גם לגייס עובדים יעודיים או חברה חיצונית שתנהל את העניין עבורכם.

כמו בכל דבר שקשור לניהול השיווק השאלה הראשונה שחייבים לשאול היא – לאן אני רוצה להגיע? תשובה לשאלה זו היא זאת שתובל אותנו לשלב הבא העוסק ב-“כיצד”.

לכל עסק (גדול או קטן) יש מטרות שהוא שואף להשיג. לדוגמה: כניסה לנתח שוק חדש, השקת מוצר חדש, גידול ברווחים, הגדלת כמות הפניות מהאתר, הטמעת שינויים טכנולוגיים בתפעול העסק ועוד. מטרות אילו מקבלות ביטוי באסטרטגיית השיווק של החברה שעל בסיסה נקבעת הגישה הטקטית של פעולות בשטח בכל הרבדים הארגוניים.

התנאי הראשון וההכרחי להשקיע בהקמת קהילה הוא התאמת אופי ופעילות הקהילה למטרות הפעילות העסקית. יש להוסיף שמדובר במטרות המרכזיות של העסק שנמצאות בעדיפות הראשונה.

3 תנאים לכדאיות ההשקעה בבניית קהילה

אחרי שבדקתם את הנושא האסטרטגי והבנתם מה המטרה המרכזית שלכם בבניית הקהילה יש צורך להתיחס לשלוש סוגיות הבאות שיקבעו אם ההשקעה של הזמן והמשאבים ישתלמו בסופו של דבר.

קהל גדול ומלא התלהבות בתחום בו תעסוק הקהילה

להלן דוגמה שיכולה להמחיש תנאי זה. אם אתם משווקים אופניים וודאי תרצו להיות בקשר עם כל מי שאוהב ומתמיד ברכיבה. קיים קהל גדול בארץ של רוכבי אופניים מקצועיים וחובבים וסביר להניח שגודלו שווה את ההשקעה בהקמת הקהילה.

ערך ייחודי שלכם

התנאי השני לכדאיות ההשקעה עוסק בשאלה – מה אתם יכולים לתרום לקהילה שאחרים עוד לא עשו. לצורך כך תצטרכו לערוך מחקר קטן בקהילות הקיימות בתחום כדי לראות מה הן מציעות לגולשים ואז לבדוק מה אתם יכולים להוסיף או לעשות אחרת ויותר טוב כדי שהגולשים יהיו מעוניינים להית שותפים בקהילה שלכם. מעבר לתכנים יחודיים אפשר לחשוב גם על ערך מוסף שמתבטא באפשרויות של שיתוף שלא היו קיימות קודם, נגישות של מידע, שקיפות וארגון המידע שנאסף ברחבי הרשת ומוצג בצורה תמציתית ונוחה לשימוש.

מוכנות להשקיע לטווח ארוך

מה זה הטווח הארוך בניהול קהילה באינטרנט? מדובר בשנים, לא פחות. תצטרכו להתמיד ולפעול בפיתוח הקהילה תקופה ארוכה מאוד ללא רווחים של ממש עד שתוכלו ליהנות מתוצאות משמעותיות. אם אתם לא מוכנים לכך, לא שווה להתחיל.

בניית פלטפורמה חדשה או שימוש בקהילה קיימת?

אחרי שהגעתם להחלטה לנהל קהילה אונליין ההתלבטות הבאה שלכם תעסוק בבחירת הפלטפורמה. בגדול ניתן לחקל את כלל האפשרויות לשתיים:

  1. פלטפורמה בבעלות העסק. דוגמאות: בלוג עם תגובות באתר שלכם, קבוצת פייסבוק בבעלותכם, פורום באתר העסק, אגף של שאלות ותשובות באתר ועוד.
  2. השתתפות בקהילה קיימת. לדוגמה: מענה לשאלות הגולשים בפורומים חיצוניים, תגובות בקבוצות של מתחרים ברשתות החברתיות וכדומה.

שימוש בקהילה קיימת לקידום העסק

בלי קשר לבחירה שלכם בסופו של דבר, ההמלצה היא תמיד להתחיל מבדיקה של הפלטפורמות הקיימות. תשקיעו קצת זמן בקריאה והשתתפות פעילה בקהילות הקיימות כדי להכיר את הקהל שנמצא שם, להבין איך הוא מגיב, מה סוגי הפעילות והתכנים שמשותפים בקהילות אלה, מה גודל הקהילות. מידע זה גם יעזור לכם לקבל את ההחלטה לגבי ההשקעה בהקמת קהילה בבעלותכם וגם יסייע במציאת הדרך לבדל את הקהילה שלכם מהקהילות הקיימות ולהתחרות בהן.

באופן עקרוני תוכלו ליהנות מהיתרונות של קהילות קיימות בכך שלא תצטרכו להשקיע מאמצים במציאת אנשי הקהילה, אלא לדלג שלב ולהשתמש בקהילה שכבר גובשה ולשלוח לה את המסרים. נשמע מאוד מפתה, ואילו ברוב המקרים תהיו די מוגבלים בדרכי הפעילות שלכם בפלטפורמות של אחרים, לא תוכלו לשתף את כל סוגי התוכן או לקשר לאתר. וגם, לא פחות חשוב, כל מילה שאתם כותבים בפורום או למשל תגובה בבלוג של המתחרה למעשה ממלאת את האתר שלו בתוכן ומקדמת אותו בגוגל. אל תעשו את הטעות הנפוצה הזו.

הקמת קהילה בבעלות העסק

גם פה אפשר למנות שתי אפשרויות לבחירה:

  1. שימוש בפלטפורמות קיימות (למשל של רשתות חברתיות) לצורך הקמת קהילה וניהולה באמצעות חשבון בבעלות העסק.
  2. בניית תשתית בבעלותכם להקמת קהילה – הקמת בלוג עם תגובות באתר, בניית פורום, הקמה של איזור שאלות ותשובות באתר ועוד.

בכל אפשרות יש יתרונות וחסרונות שישפיעו על בחירתכם בהתאם למשאבים הקיימים לרשותכם. ריכזנו מספר דרכים נפוצות להקמה וניהול של קהילת לקוחות פוטנציאליים באינטרנט עם ציון של יתרונות וחסרונות עבור כל אחת מהן.

ניהול קהילה ברשתות החברתיות

זו היא הדרך הקלה ביותר להקים ולנהל קהילה. היא אינה דורשת ידע מקצועי של תכנות או בניית אתרים. פתיחת חשבון פייסבוק, אינסטגראם, לינקדאין, פינטרסט או כל רשת חברתית אחרת זה דבר יחסית פשוט ונגיש גם לעסקים קטנים ללא משאבים.

לא ניכנס כאן לעובי הקורה לגבי הרשתות השונות והאופן בו ניתן להקים קהילות בכל אחת מהן. בכולן בסופו של דבר קיימת אפשרות לשתף תכנים עם קהל רלוונטי בדרך יצירתית, ליצור שיח, הנעה לפעולה וגם לקבל תכנים רלוונטיים מהגולשים שניתן לעשות בהם שימוש בהמשך. ואילו קיים חיסרון גדול בתחום זה והוא העובדה שאין לנו אפשרות של ממש לקידום אורגני בשיטה זו.

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון נוגע לכך שהחשבונות שלנו ברשתות החברתיות בכל זאת שייכים לחברות של הרשתות החברתיות ויש להם היכולת לפגוע בנו. טעות אחת קטנה שנוגעת לתקנון השימוש בחשבון הפייסבוק העסקי עלולה לעלות לכם בכל מה שבניתם שם לאורך הזמן. זה יחסית נדיר, אבל יש אנשים שאיבדו את כל הנכסים שלהם במדיה זו (וגם אחרות) בחסימה בלתי צפויה אחת, והדרך להיחלץ מהמצב יכולה להיות ארוכה ומיגעת.

הקמת בלוג עם תגובות

פרסומים קבועים בבלוג מהווים דרך מצויינת לשלוח תכנים ומסרים מגוונים לגולשים. לא בהכרח מדובר במסרים שיווקיים. להפך, אם אתם רוצים ליצוק קהילה נאמנה שגדלה כל הזמן, תשקיעו בכתיבה של תכנים יחודיים בעלי ערך. תנו לגולשים רעיונות, מידע טיפים, תחלקו איתם את הניסיון שלכם, תראו להם תמונות וסרטוני וידאו, דברו איתם בכנות ובגובה העיניים. גם אם לא יירשמו לניוזלטר, הגולשים יחזרו לקרוא את הבלוג שלכם שוב ושוב אם ימצאו בו עניין אמתי.

אל תשכחו לפתוח בפוסטים את האפשרות לתגובות. זה מה שהופך את כל העניין של הבלוג למאוד יעיל. התפתחות של דיון או שאלות הגולשים הם הזדמנות פז עבורכם ליצור איתם קשר, זה מה שהופך את זה לקהילה וגם ממלא לכם את האתר בתכנים ומקדם אותו בעוד ועוד ביטויים בצורה ספונטנית ולא מתוכננת.

החיסרון של הבלוג הוא המאמץ הגדול שכרוך בכתיבת תכנים איכותיים לאורך זמן ובתדירות גבוהה.

ניהול פורום

אין יותר קהילתי מפורום. זהו סוג של מגרש המשחקים ששייך לכולם, כל אחד יכול לכתוב בו, לשאול שאלה, להביע דעה וגם לענות לגולשים אחרים. פורומים רבים משגשגים ברשת ואתם עושים בהם שימוש בלי לשים לב. הדוגמאות המובהקות ביותר הן פורומים של טיולים, שיפוצים, קניות או פורומים רפואיים.

כשגולש כותב שאלה או תשובה בפורום הוא בעצם נותן לו תוכן במתנה. האתר מתמלא בטקסטים שבאמת מעניינים את הגולשים ומתקדם בגוגל בהמון ביטויים של זנב ארוך באופו טבעי (הכי אורגני שיש). מנהל הפורום בשלב מסוים לא יצטרך יותר להשקיע בכתיבת תכנים מסיבית כי פורום מצליח חי ומתפתח לבד.

בתחילת הדרך סביר להניח שתצטרכו לעשות מאמצי התנעה, לגייס את העובדים והמכרים לכתיבת שאלות באופן יזום. תצטרכו להיות יצירתיים.

החיסרון המרכזי של ניהול פורומים הוא המורכבות הטכנית והפיקוח על מה שקורה בו. פורום דורש מעקב תמידי אחר התכנים שנכתבים בו כדי למנוע שימוש לרעה ומסרים פוגעניים. כדי להקים ולאבטח פורום משלכם תצטרכו להיעזר באיש מקצוע ברוב המקרים.

אגף שאלות ותשובות באתר

הקמה של אזור של שאלות ותשובות באתר מעניקה ללקוחות שלכם ערך אמתי. זה המקום שבו אפשר למצוא תשובות לשאלות נפוצות בלי להרים טלפון או לשאול שאלה על המוצר, אופן השימוש בו או לקבל פרטים טכניים. יש לאפשרות זו קווי דימיון עם בלוג ועם פורום. זהו פתרון ביניים שמאפשר תקשורת עם הגולש וקבלת תכנים ממנו בלי לשחרר את השליטה לגמרי.

לאחרונה אפשר להוסיף יתרון נוסף לניהול שאלות ותשובות באתר. גוגל התחילה בתקופה האחרונה להראות שאלות נפוצות בתוצאות החיפוש, באיזור מיוחד שמאוד תופס את העין. היא אף הודיעה שבכוונתה להמשיך ולפתח תכונה זו בעתיד. הצגת שאלות ותשובות באתר מעלה את הסיכויים שלכם להופעת קטע טקסט עם קישור לאתר שלכם במודול זה בתוצאות החיפוש ובכך להביא תנועת גולשים נוספת לאתר.

2 עצות קטנות לסיום

  1. אם אתם בונים פורום או פלטפורמה אחרת להקמת קהילה מומלץ לא להשתמש בסבדומיין ובטח לא בדומיין אחר. הדומיין המרכזי של אתר העסק שלכם הוא נכס. תשקיעו רק בו ותבנו הכל תחתיו כדי למקסם תוצאות.
  2. לפני שאתם יוצאים לדרך בבניית קהילה קחו קצת זמן וצרו קבוצה של אנשים שישתתפו יחד איתכם במאמץ ויעזרו לכם להתניע את התהליך. קהילה לא נוצרת משום מקום. אתם תצטרכו להתחיל אותה עם מספר אנשים אמתיים ואקטיביים שיהיו מוכנים לכתוב שאלות ותשובות בתחילת הדרך, עד שזה יתחיל לעבוד לבד.

2 Comments

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *