קידום אתרים וקורונה – השפעת הנגיף על התנועה האורגנית

ניסינו לבדוק את הנתונים הראשוניים של תנועת הגולשים כדי להבין כיצד היא הושפעה מנגיף הקורונה. זה מה שמצאנו.

לאחר שהרחובות התרוקנו מאדם ועסקים, חנויות ומסעדות סגרו את דלתותיהן בפני הלקוחות, זירת האינטרנט לפתע קיבלה משנה תוקף והפכה למרחב היחיד בו ניתן להמשיך את הפעילות העסקית ברוב תחומי הקימעונאות ובתחומים נוספים. בעלי העסקים ואנשי השיווק נקלעו למצב חדש בו השתנה מאזן הכוחות ברגע והסתגלות והתאמה למציאות החדשה הפכו לצורך קיומי.

ככל שיותר אנשים נשארים בבית כך גוברת התובנה אצל אנשי העסקים שהשוק השתנה, לא ניתן להמשיך ולהישען על המבקרים בחנויות ושהכל קורה אונליין, כמעט אך ורק. האמת, שהמגמה הייתה ברורה גם הרבה לפני הופעתו של COVID-19, אולם עכשיו השינוי פשוט התרחש בבת אחת, ללא הכנה מוקדמת וזמן להתארגן. נראה שלמי שפעל לאורך התקופה האחרונה והשקיע בבניה, פיתוח וקידום אתר האינטרנט יש כיום יותר סיכויים לשרוד ואף לעתים הזדמנות לפרוץ ולעקוף את המתחרים.

מה מצאנו בגוגל אנליטיקס?

ניסינו לבדוק את הנתונים הראשוניים של תנועת הגולשים כדי להבין כיצד היא הושפעה מנגיף הקורונה. לפי השינויים בביקורים באתרים ניתן לראות בבירור שלוש קבוצות של עסקים:

  • אתרים שפעילותם שותקה – אתרי אינטרנט הפועלים בתחומי תיירות חוץ ופנים, מסעדנות, בילויים, חתונות, שירותי מוסיקה, אירועים ועוד.
  • אתרים שחוו ירידות בתנועה האורגנית – לרוב אתרים העוסקים בסחורות ושירותים לא חיוניים ושירותי B2B מסוימים, למשל שירותי דפוס, טיפוח ויופי, שילוט, טיפולים אסתטיים ועוד.
  • אתרים שחוו גידול משמעותי בתנועה האורגנית – אתרים המציעים סחורות ושירותים חיוניים (לדוגמה ציוד רפואי ומזון)

בנוסף, ניתן לראות כי ספקי השירותים החיוניים מראים גידול מהיר בכניסות לאתר ואילו הירידה בתנועה בקרב ספקי השירותים הלא חיוניים מתרחשת בהדרגה ובצורה איטית יותר.

ראו למטה צילום מסך של תרשים התנועה האורגנית של שני אתרי אינטרנט שונים מתחילת 2020 ועד סוף אפריל. באחד (בורוד) ניתן לראות ירידה בפעילות באתר ואילו בשני (בירוק) – עליה בכמות הביקורים אחרי כניסת ההגבלות של משרד הבריאות.

תנועה אורגנית של שני אתרי אינטרנט - לפני ואחרי קורונה

המרוויחים הגדולים

וירוס הקורונה טרף את כל הקלפים, השאיר אלפי עסקים ללא הכנסות ויחד עם זאת גם יצר הזדמנויות אדירות עבור תחומי עיסוק אחרים. כולנו שמענו בחדשות שרשתות המזון וחנויות המכולת עשו קופה יפה בימי הנגיף הראשונים ושחסרים משלוחנים כדי להביא את הסחורה לבתי הלקוחות.

אולם לא כולם חשבו למשל על מה שקורה באתרי תוספי התזונה והויטמינים שהפכו למוקד עליה לרגל של המאמינים בכוחות העל של ויטמין C ו-D. הידעתם שמסתבר שזה לא פשוט לקנות קונסולה או משחק מחשב לילדים המטפסים על הקירות בימי הקורונה? עוד תחום משגשג.

גם בעולם של השירותים לעסקים היו כאילה שעבדו קשה. כך למשל נושא שירותי המחשוב הפך לאקטואלי ביותר עם כל השינויים הדרושים כדי לסדר לעובדים אפשרות לעבוד מהבית, לחבר את המחשבים לרשתות, להפנות את קוי הטלפון ולהתקין תוכנות יעודיות במשרד הביתי החדש. ויש עוד דוגמאות רבות המשקפות את הצרכים החדשים של ההסתגלות לעידן החדש אשר יוצר ביקושים והזדמנויות עבור תעשיות שלמות.

אולם חשוב להדגיש, מי שבאמת מצליח להרוויח מהמצב החדש, אלו הם העסקים שהספיקו כבר להתבסס ברשת עם אתר מסודר ועובד. גם אם הם לא ממוקמים גבוה בתוצאות החיפוש האורגניות בגוגל, יש באפשרותם להרים מהר מסע פרסום בגוגל ולאפשר ללקוחותיהם רכישה או יצירת קשר דרך האתר. מי שהשקיע ב-SEO וכבש גם כמה מיקומים גבוהים בקידום האורגני – הרוויח שבעתיים. למתחרים שלא קודמו ייקח זמן רב להגיע לתוצאות כדי להדביק את הפער, ואתר מקודם יכול לקצור את הפירות באופן מיידי.

אחרי פסח 2020 – שינוי לטובה

תופעה מעניינת נוספת שניתן לראות בסטטיסטיקות הכניסות האורגניות של גוגל אנליטיקס היא גידול משמעותי בתנועה האורגנית של אתרי הקימעונאות מיד לאחר חג הפסח הראשון. השינוי נראה בבירור במגוון רחב של תחומי העיסוק – ריהוט, מוצרי חשמל, ביגוד והנעלה, בית וגן ועוד.

יש הרגשה שההלם הראשוני אשר שיתק את המסחר במשך מספר השבועות הראשונים של התפרצות הנגיף בישראל התחיל לאבד את כוחו ותחושת אופטימיות מסוימת תפסה את מקומו. אנשים התחילו לאט לאט לחפש דרכים להמשיך את החיים בתנאי הסגר. אחרי הכל גם כשיושבים בבית לפעמים צריך לקנות נעליים, פרטי ריהוט, או מוצרי צריכה אחרים.

יותר תנועה אורגנית מאשר לפני שנה

יש לציין שבמקרים רבים בחלק השני של חודש אפריל 2020 נצפית תנועה אורגנית אף יותר גדולה מאשר בתקופה המקבילה אשתקד בעוד סגר הקורונה ממשיך. מדובר באתרי מוצרי צריכה של קימעונאים, או במילים אחרות, בעיקר חנויות.

כשאי אפשר ללכת פיזית לחנות, אבל עדין מאוד רוצים, אז “הולכים” לחנות באינטרנט. כך למעשה המרנו את הביקורים של הלקוחות בסניף בכניסות לאתר. התוצאה – גידול חריג בתנועה האורגנית, גם אם משווים אותה לשנה שעברה. תופעה מעניינת ואולי עף מפתיעה, בייחוד שהיא מקבלת ביטוי גם במכירות באתר ועליה בפניות של הלקוחות – ויש עליה!

מה למדנו מכל זה?

אין לדעת מה יקרה לתנועה האורגנית עם הפתיחה המלאה של השוק. האם כל עודף הביקורים באתר שקיבלנו יירד בחזרה למספרים הרגילים בתמורה למבקרים בסניפים? או שאולי הלקוחות יאהבו את הדרך החדשה לבצע רכישות אונליין בלי לצאת מהבית? כמה זמן ייקח לענפים העסקיים שהתרסקו בשל וירוס הקורונה לחזור לעצמם בצורה מלאה? דבר אחד בטוח. עסק שלא משקיע בנוכחות שלו באינטרנט, במיוחד באמצעות קידום אתר אורגני, לוקח סיכון אדיר. אתר שלא יוצג בעמוד הראשון בחיפוש ביטויים רלוונטיים בגוגל לא יוכל יותר להתחרות בשוק ולשרוד לאורך זמן. כדאי להפנים ולהזדרז, כי נהיה צפוף ברשת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *