האם קישור שנפתח בחלון חדש טוב לקידום האתר?

ויכוח מעניין עם מקדם אתרים מחברת קידום אחרת גרם לי היום להרהר בנושא ולשפוך כמה מחשבות בפוסט באתר שלנו.

החלפת קישורים בין אתרים כידוע מהווה אחד מהכלים הרבים של הקידום האורגני והיא חייבת להתבצע בזהירות ובהתאם לכללים רבים על מנת שהקישורים מצד אחד לא ייחשבו כספאם על ידי מנועי החיפוש, ומאידך גיסא גם יניבו תועלת בכך שיגדילו את מוניטין האתר ויגרמו למיקומי האתר לעלות גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

אפשר לראות ויכוחים בלתי פוסקים והצהרות רבות של מנועי החיפוש ברשת בנוגע ליעילות של הקישורים ואיך לעשות את זה נכון. בניית קישורים אשר הייתה כמעט הדבר החשוב ביותר עבור מקדמי אתרים רבים בתחילת ההיסטוריה של האינטרנט ותחום קידום האתרים, היום הפכה לעוד נושא מבין רבים שיש לטפל בו ופינתה את הבמה לחשיבה ועשיה הרבה יותר מורכבת ומעמיקה העוסקת באסטרטגיית הקידום, פיתוח מבנה האתר, העמקה וכתיבת תכנים, חווית הגולש ומעורבותו. ואילו בפועל הקישורים ממשיכים להוות אחד הקריטריונים שלפיהם האלגוריתם של גוגל מקפיץ (או לא) את האתר גבוה.

 

 

סיפורו של מיץ הקישורים

זה נשמע כמעט כמו סיפור ילדים ואני בטוחה שיעלה גיחוך קל על שפתי קוראים רבים. וותיקי התחום ודאי זוכרים את הדיונים על ה”מיץ” המפורסם (link juice) שהקישורים מעבירים מאתר לאתר ובכך משיגים אמינות ומוניטין ברשת. כל קישור מבחוץ לאתר שלך “שופך” אליו עוד קצת מהמיץ הקסום שאותו אתה רוצה לשמור אצלך ולא להעביר לאתרים אחרים.

כדי לקבל כמה שיותר מהמיץ הנשגב של האחרים יש להטמיע את הקישור בצורה הנכונה, שיהיה סופר רלוונטי לכותרת העמוד ולתוכן וחס ושלום ללא חסימת הnofollow בקוד האתר. אחת ההוראות להעברת מקסימום מיץ דרך הקישור הייתה שהקישור ייפתח באותו החלון בדפדפן. הטענה היא שפתיחת הקישור בחלון חדש מונעת מהמיץ לעבור בשלמותו. עד כאן ההסבר המקדים בצורה ציורית ופשטנית למדי.

שאלת החלון

עכשיו אני חוזרת לעצם העניין. לאחר שביקשתי מאותו מקדם האתרים להטמיע את הקישור לאתר שלי כך שייפתח באותו החלון הדבר מאוד הפתיע אותו והוא העלה שורה שלמה של טיעונים למה זה לא טוב לעשות את זה. משהו בסגנון הזה: חווית הגולש קודמת לכל שיקול אחר, וזכותו של הגולש לדעת שהוא הופנה לאתר חיצוני אחר. חייבים לפתוח את הקישור בחלון חדש ולהשאיר לו את האתר ממנו הוא הגיע בחלון נפרד כדי שיוכל לחזור לשם בקלות. לנושא המיץ הוא לא היה מודע בכלל, מה שגרם לי לקלוט כמה מים זרמו מבראשית תחום האינטרנט ושהראש שלי בתור מקדמת אתרים מהדור הראשון עובד מאוד שונה מהמוחות הצעירים שלמדו והצטרפו לאחרונה. כן, אני מרגישה קצת זקנה ברגעים אלה, אולם יש לעובדה זו גם כמה יתרונות בולטים.

אז מה עושים עם הקישור? לפתוח בחלון חדש או בחלון הקיים? הינה כמה מהמחשבות שלי:

האם קישור בחלון חדש פוגע?

ברור לי שמה שנטען לגבי הקישורים לפני יותר מעשור יכול להשתנות ולא להיות תקף היום. מהחיפוש המחודש באתרי יודעי הדבר והמוחות המובילים בתחום ה-SEO העולמי לא מצאתי תשובה חד משמעית לשאלה. אולם מצאתי המון דיונים, טענות, דעות ואף ניסויים שערכו כדי לנסות ולקבוע האם פתיחת הקישור בחלון חדש מחלישה אותו. המסקנה שלי היא כזאת – אם אנחנו לא יודעים בוודאות, אז עדיף (אם אפשר) ללכת על בטוח, זאת אומרת לפתוח באותו החלון.

ומה עם חווית המשתמש?

זה מתייחס לטענת אותו מקדם האתרים שאיתו התעורר הויכוח. נכון, פתיחת הקישור בחלון חדש נועדה לשמור את האתר ממנו הוא יוצא פתוח. לכאורה זה אמור גם להקל עליו לחזור אליו לאחר שיצפה בעמוד אליו לקח אותו הקישור, וגם לידע אותו על כך שעכשיו הוא יוצא לאתר חיצוני – נשמע הוגן, נכון? אלא מה, קיים גם הצד השני למטבע. אחוז לא מבוטל של גולשים הספיק לפתח “אלרגיה” או “חרדות” מכל דבר שקופץ או נפתח להם במסך במחשבה שזו עוד פרסומת מציקה או הודעת ספאם. לא כולם מבינים את ההגיון של ההצהרות על היציאה מהאתר, והאמת את רוב הגולשים הן גם לא ממש מעניינות. הם רוצים למצוא את המידע שחיפשו ולא משנה להם באיזה אתר הוא נמצא, תנו להם אותו בצורה הכי ברורה ומהירה. אם ירצו לחזור למקום ממנו הם באו הם פשוט ילחצו על החץ חזרה.

מובייל טורף את כל הקלפים

אם יש משהו שהשתנה חד משמעית בעשור האחרון זה הרי המעבר לגלישה במוביל. ברוב התחומים היום יותר ממחצית הגולשים צופים באתרים דרך טלפונית ניידים חכמים או מכשירי מוביל אחרים. מה קורה במוביל כאשר אתם לוחצים על קישור שנפתח בחלון חדש? מבחינת הגולש – ממש כלום. הוא בכלל לא יודע שזה מה שקרה. אז מה עשינו בזה? לא הודענו לו שהוא יצא מהאתר, העמסנו עוד קצת “עבודה” על מכשיר הטלפון שלו וגם יש סיכוי (לדעתי גבוה) שמנענו ממיץ הקישורים להגיע לאתר היעד.

אתם מוזמנים לכתוב את הטיעונים שלכם בתגובות לפוסט ואולי יחד נגיע למסקנות.

קבלו הצעת מחיר לקידום האתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *